Forpøve og graduering

Graduering

Gradueringen er der, hvor du viser hvad du har lært siden sidste graduering, og efter veludført prøve modtager et nyt bælte og en højere grad. Dette sker efter reglerne der gælder under DTaF og Kukkiwon. Der afholdes tre gradueringer om året, normalt i november, februar og maj.

Forprøve

Et stykke tid før gradueringen, afholder vi forprøve for unge og voksne (børnehold/MON har ikke forprøve). Forprøven er en "normal" træning hvor der kigges lidt ekstra efter, og en lille skriftlig multiple-choice test.

Har man tilfredsstillende teoriprøve og fremmøde (se længere nede), kan man sin næste taegeuk uden fejl og iøvrigt vurderes klar af instruktørerne, får man lov til at gå til den efterfølgende graduering. Vurderingen er en helhedsbetragtning over gejst, holdning, kraft, hastighed, præcision, balance m.m., og tager højde for elevens alder og grad.

Man skal ikke regne med at få lov hver gang.

Det endelige program udsendes i ugen op til gradueringen, som (for KUP bælter) normalt er en lørdag, men følg med på klubbens kalender. Dem der skal op, modtager en email med link til vores klubsystem, hvor man SKAL melde sig til gradueringen senest dagen inden. Det koster 100,-, og inkluderer nyt bælte/snip.

Selve gradueringen foregår i hold af samme eller nærmeste bæltefarve, og varer fra 20 til 60 minutter, uden tilskuere. Hvis man består får man sit nye bælte (eller snip) udleveret på dagen.

Fremmøde:

For MON hold gælder at man skal have haft 12 træninger siden sidste graduering og frem til forprøven.

For børn, unge, teen og voksne gælder:

• Skal man op til alt mellem gul snip og blåt med rød snip skal man som udgangspunkt have deltaget i mindst 15 træninger siden sidste graduering og frem til forprøven.
  • Skal man op til rødt bælte eller sorte snipper skal man som udgangspunkt have deltaget i mindst 20 træninger siden sin sidste graduering, hvilket med normal træningsindsats betyder at man kan gå op med 6 måneders mellemrum, men kan nå det på 3 med en ekstra indsats.
  • Stævne- og specialtræninger tæller med, men en overvejende del af træninger skal være på ens basishold.
  • Vi ser helst, at størstedelen af træningerne ligger inden for de seneste 3 måneder op mod graduering.
10.kup gælder: 12 træninger
9. kup - 5. kup gælder: 15 træninger
4. kup - 1. kup gælder: 20 træninger

Bælterne