Om Taekwondo og træning

Om Taekwondo

Taekwondo er en kampkunst og en sportsdiciplin med rødder i det gamle Sydkorea. Kampkunsten udøver vi med fokus på korrekte, præcise og kraftfulde slag, spark og blokeringer. Sportsdelen består af kamp med kontakt. Dog ikke i hovedet for børn og begyndere. Kampen foregår efter faste regler for scoringer og tilladte teknikker, og man kæmper med beskyttelsesudstyr på hoved, krop, arme og ben. Vi har generelt ikke flere skader end andre fysiske sportsgrene.
Herudover træner vi forskellige aspekter af kampkunsten med fokus på selvforsvar, og kamp under rigtige forhold. Vi ønsker at man har et realistisk forhold til hvad man kan i en ubehagelig situation, og at man ved og har trænet det der fungerer uden for klubben beskyttende rammer, herunder forsvar mod våben, nedtagninger, forsvar mod stranguleringer og meget andet.

Der er regler i klubben og under træningen der skal overholdes, ligeså meget af hensyn til eleverne som traditioner, så selvdiciplin er en vigtig faktor.

Fysik, kondition og især smidighed er områder vi konstant arbejder med, og har man det ikke når man starter, så kommer det.

Graduering til nye bæltefarver foregår 2-3 gange om året i vores egen klub, indtil man skal have det sorte bælte.

Vi er medlem af Dansk Taekwondo Forbund, World Taekwondo og venskabsforeningen SIM-UU.

Om træning

I klubben lægger vi vægt på alsidig træning, og træner alle dele af Taekwondo, både Teknik, selvforsvar og kamp. Vi tilstræber at træningen tilpasses elevens niveau, så han/hun hverken går i stå eller presses ud over egen formåen. Vi mener at det er vigtigt at træningen skal følge sunde, moderne og pædagogiske principper for idrætsudøvelse, inden for rammerne af vores sport.

Vi opfordrer vores elever til at deltage i arrangementer og konkurrencer udenfor klubben.

Vi lægger vægt på respekt og selvdisciplin som et middel til at blive bedre.

Men vi lægger ligeså stor vægt på godt og hyggeligt samvær før, under og efter træningen.